Klimatyzacja w sklepie – czemu jest tak ważna?
Obecnie klimatyzacja w sklepie nie jest czymś wyjątkowym i nie traktuje się jej jako sprzęt dodatkowy. Wręcz przeciwnie jest koniecznym elementem wyposażenia sklepu – tym elementem, bez którego trudno jest zapewnić odpowiedni poziom komfortu w pomieszczeniu (lub pomieszczeniach) sklepu. Przede wszystkim chodzi o utrzymanie temperatury wewnątrz pomieszczeń, w mniejszej mierze o podtrzymanie wilgotności (zwykły klimatyzator ma ograniczone możliwości). Zapewnienie komfortu klientom jest podstawą, gdy chcemy, żeby oni do nas wrócili. Zatem pośrednio klimatyzacja wpływa na utrzymanie odpowiedniego poziomu dochodu w każdym konkretnym punkcie handlowym. Zapewnienie komfortu dla personelu jest niezbędnym warunkiem dla zachowywania odpowiedniego poziomu skuteczności każdego członka zespołu. Również podtrzymanie odpowiedniej temperatury i wilgotności w pomieszczeniu umożliwia bezawaryjną, bezpieczną i efektywną eksploatację sprzętu handlowego (na przykład lodówek) a także przechowywanie towaru w magazynie lub na półkach. Można powiedzieć, że właściciel sklepu, inwestując w zakup systemu klimatyzacji oraz jego eksploatację, obniża koszty związane z nieskutecznym działaniem personelu lub urządzeń.
Co trzeba wziąć pod uwagę przy zakupie klimatyzacji do sklepu?
Klimatyzacja do sklepu to wiele szczegółów, które trzeba brać pod uwagę na etapie doboru i projektowania.
Przede wszystkim, są inne wymagania wobec klimatyzacji w sklepie, niż wobec klimatyzacji w domu, gdzie najcześciej stosuje się jednostki wewnętrzne ścienne z niskim poziomem hałasu, wysokim poziomem filtracji (różne ionizatory, lampy UV), które jeszcze do tego mają spełniać wysokie estetyczne kryterium i mieć sterowanie przez Wi-Fi. To wszystko jest mało istotne, kiedy mówimy o klimatyzacji w sklepie. Czyli, w sklepie stosują się najczęściej podstawowe modele producentów, bez dodatkowych opcji.
Po drugie, klimatyzacja w sklepie ma być niezawodna i bezawaryjna. Dlatego przy doborze urządzenia warto rozważyć zakup klimatyzatora z wyższej półki – Mitsubishi Heavy ind, Mitsubishi Electric, Toshiba, Fujitsu lub Fuji Electric, Daikin. Urządzenia tych marek są w stanie zapewnić bezawaryjną pracę poprzez kilkanaście albo i więcej lat, nawet biorąc pod uwagę, że będą w eksploatacji przez cały rok a często i 24/7.
Oczywiście w celu zapewnienia bezawaryjnej pracy niezbędne jest utrzymanie urządzeń w czystości i sprawności – w tym celu minimum 2 razy w roku warto wykonać przegląd klimatyzacji, który wykonywany jest przez wykwalifikowany personel.
Po trzecie, warto zastanowić się nad typem jednostki wewnętrznej. Najtańszym rozwiązaniem jest jednostka wewnętrzna typu ściennego, którą stosuje się w 95% przypadków montażu klimatyzacji w domu czy w biurze. Ale w sklepie często jest tak, że ściana jest zajęta przez regały, na których mieszczą się towary – więc zawsze skuteczniej jest przenieść klimatyzator w inne miejsce. Najczęściej najlepszym rozwiązaniem jest zagospodarowanie przestrzeni sufitowej. W tym przypadku mamy aż trzy typy jednostek wewnętrznych – konsola, kasetonowa lub kanałowa.
Jednostkę wewnętrzną typu konsola montuje się pod sufitem i jest w stanie podawać schłodzone i oczyszczone powietrze do jednej strefy jedną potężną falą. Można ją stosować, kiedy trzeba skierować powietrze wzdłuż na przykład korytarza.
Jednostkę wewnętrzną typu kasetonowego umieszcza się w suficie i może obsługiwać jedną strefę delikatnie nawiewając powietrze pod sufitem na cztery strony. Jest dobrym rozwiązaniem, kiedy w sklepie jest mało miejsca i dużo wysokich regałów.
Jednostkę wewnętrzną typu kanałowego montuje się za sufitem i jest w stanie zapewnić chłód w kilku strefach jednocześnie. Schłodzone powietrze rozprowadza się kanałami za sufitem zapewniając komfort w wydzielonych strefach. Warto zaznaczyć, że ten typ jednostki stwarza najbardziej komfortowe warunki – prawie nigdy nie czuć prądu zimnego powietrza przy bardzo równomiernym schłodzeniu pomieszczenia.
Ile kosztuje klimatyzacja do sklepu?
Cena jest indywidualna dla każdego sklepu i może kosztować od kilku do kilkuset tysięcy złotych. Uzależniona jest od bardzo wielu czynników – powierzchni pomieszczeń, powierzchni okien, rozległości systemu, ilości ludzi, ilości urządzeń wytwarzających ciepło (na przykład lodówki lub elementy oświetlenia), oczywiście marki urządzenia i wiele innych. Bardziej dokładną cenę można podać po obejrzeniu miejsca montażu i wykonaniu projektu systemu klimatyzacji.
Inżynierowie I-Klimat Sp. z o.o chętnie wykonają dobór systemu klimatyzacji a technicy fachowo wykonają montaż wszystkich urządzeń, elementów i podzespołów – mają wystarczającą wiedzę, doświadczenie oraz wszystkie niezbędne narzędzia.
Bezpłatną wycenę można zamówić na trzy sposoby:
- wypełnić formularz kontaktowy na stronie;
- wysłać zapytanie na mail;
- zadzwonić do biura pod numer 691-222-252
Jeszcze raz warto wspomnieć o wykonywaniu serwisu klimatyzacji w sklepie – jest to podstawa dla bezawaryjnej pracy. Ważne jest utrzymywanie urządzeń w czystości jak również ważna jest diagnoza usterek na wcześniejszym etapie, żeby nie dochodziło do awarii. Najlepiej, żeby serwis klimatyzacji w sklepie miał charakter regularny i odbywał się minimum 2 razy w roku, najlepiej przez firmę, która montowała urządzenia i zna historię wszystkich usterek. Czasami, gdy zależy na stałym utrzymaniu temperatury w pomieszczeniu, warto rozważyć podpisanie umowy na stałą obsługę z szybką reakcją. Oczywiście, przy takich warunkach serwis klimatyzacji w sklepie kosztuje trochę więcej, ale jest gwarancja tego, żeby w najgorszym okresie, w szczyt upałów w razie usterki fachowcy za kilka godzin już będą zajmować się naprawą.
Zobacz nasze realizacje: